teisipäev, 5. august 2008

Bussifirmade pankrot paratamatu?

Netist bussiaegu otsides jäi silma ka piletihind Tartu-Jõgeva marsruudil, mis on juba nii vähe kui 60 krooni. Tõsi, on ka mõned odavamad, 50-kroonised pakkumised, see-eest lisaekskursiooni korral Luuale ja Palamusele tuleb välja käia koguni 75 krooni.
Minu Micra võtab ametlikult keskeltläbi 5,9 liitrit sajale. Jõgeva-Tartu-Jõgeva ots koos mõningase Tartu vahel tiirutamisega teeb 120 kilti, pentsu sain viimati automaattanklast sooduskaardiga 17,5 krooni liiter. Mis te arvate, kui mul on valida, kas osta 2x60 pilet, arvestada mitte just kõige paindlikumaid kellaaegu, süüa Tartu bussijaamas aega parajaks tehes paari-kolmekümne krooni eest burksi ja jagada kitsast bussiistet võibolla sama kaalukategooria tegelasega kui ma isegi, või valada paaki 123 krooni 90 sendi eest pentsu, tulla ja minna mulle sobival ajal ja sinna, kuhu mul täpselt vaja, siis kumma variandi ma võtaksin? Kusjuures iga mu reisikaaslane sõidaks praktiliselt poolmuidu!
Okei, autot on vaja remontida, otsa tulevad veel kindlustus, liising ja amort, aga mugavus maksab ju ka midagi ning näiteks telekat vaadates ma ju ei arvuta, kui palju ma minutis kulutan :) See 124 krooni on minu jaoks selle reisi otsene kulu, kui ma otsustaksin näiteks tolle teekonna bussiga ette võtta, peaksin ju sellegipoolest oma liisinguid ja kaskosid maksma...
Ehk siis - kui mugavus maksab ainult 3.90, pere- või sõpruskonnaga ühiselt liikudes aga on võit kahe- kuni viiekordne, siis on bussifirmade väljasuremine vaid ajaküsimus.
Aga kuulakem ka teist poolt. Mul pole õrna aimugi, palju buss kütust rüüpab, kuid mingist keskkonnauuringust leidsin, et see arv võiks olla 27 liitrit sajale. Tartu Terminaal müüb diislikütust jaehinnaga 19,55 krooni liiter (tõenäoliselt saab bussifirma ka hulgihinnaga, aga jätame selle praegu). Tartust Jõgevale (50 km) kulub seega kütust 274 krooni eest, ok, bussijuhi nina soojendamiseks peatustes ka midagi, ütleme jämedalt 300 krooni. Bussijuhile endale kukub kah näiteks 150 krooni tunnis (palgafondina, mitte kätte), bussifirma ülalpidamiseks, direktori komandeeringuteks ja direktori armukese korteri laenumakseteks vast teist 150 krooni. Busside liisingu- ja kindlustusmakseid ning amorti ma ei tea, aga ega see ka üle 100 krooni tunnis ei tule. Seega, et firma omadega nulli jääks, peaks 60-kroonise pileti ostma vähemalt 12 inimest. Polegi tegelt palju, eriti kui arvestada, et neil harvadel kordadel, mil ma Tartust Jõgevale olen sõitnud, on seal tavaliselt vaid mõned vabad kohad. Hmm. Selle kalkulatsiooni põhjal tundub, et hingamisruumi neil justkui veel oleks...
Hea seegi, et Jõgevalt saab Tartusse ka rongiga. 30 krooni lugu, on istumis- ja sirutamisruumi, kemps on enam-vähem korralik. Pealegi, bussis lugeda (loksutab!) ega arvutit kasutada (pole lihtsalt ruumi!) ei saa, samuti ei tee rong ohtlikke möödasõite ega piruette kiilasjääl. Tartus tööl käimiseks küll rong paraku kellaajaliselt ei sobi, raudteest kaugemal elajaid aga ei aita rong ka kuidagi. Jääbki vaid oma auto ning bussifirmade nutulaul suurenevate kulude ja vähenevate reisijanumbrite üle...

2 kommentaari:

Offf ütles ...

Kuri saatus 2hvardab mind selle n2dalavahetuse paiku, kus 16. august sees on Igavale paisata. Kas Igavale on veel m6ni normaalne k6rts alles j22nud yldse?

dr Baarmän ütles ...

Rahvas räägib, et Sinu Pubi olla sanitaarremondi läbinud ning episoodiliselt olla neil isegi tšehhi õlut saadaval. Vana kooli mehed ronivad muidugist Kosmosesse, mis on nii interjööri kui teeninduse koha pealt täielik elav klassika. Üks uus kõrts on tekkinud Õuna ja Kurista vahele, välja näeb suht viisakas, a kuda sealt promillisena muudmoodi kui jala linna tagasi saab, ei oska küll kommentaarida.
Nii auväärt külalisele avaksin loomulikult ka oma isikliku õllekeldri uksed, a seesama Kuri Saatus paiskab mind ennast samal ajal Talnasse Carmina Buranat vaatama :(