laupäev, 15. september 2012

Nii nad selle elektriauto tapsidki

Käisin täna elektriautoga sõitmas, proovida anti Kangoo Van Z.E. Lootsin küll Fluence'it, aga see polevat õigeks ajaks Tartusse kohale jõudnud. Elektriversioon siis, lohutuseks lasti tiirutada diiselmootori käitatud tranduletti. Ega sellelgi viga olnud, kuid tagasi elektriauto muljete juurde.

Ma tegelikult fännan elektriautosid juba paarkümmend aastat. Ma ei hakka siinkohal oma esimeste kokkupuudete asjaolusid täpsustama, kuid mulle imponeeris nende vaikne, ent samas võimas ja kiire minek ning haisvate väljaheidete puudumine. Mis seal salata, eks ma oodanud midagi sarnast ka sellelt kogemuselt.

Väljast oli elektrikänguru samasugune kui ülejäänud liigikaaslased, võibolla ainult tiba pikem ja poolakeelseid kirju täis kleebitud. Ka seest oli suht spartalik, nagu sedasorti kaubikud ikka. Ning mis seal salata, ka minek oli uimane, nagu ka teistel samasorti kaubikutel. Elektriauto mõnudest sai aru alles siis, kui liiklussituatsioonis üritasid harjumuspäraselt siduriga mängida ning taipasid, et seda pole ju enam vaja.

Ja vaikne oli ta tõesti. Kui mitte arvestada kaubikule iselomulikku sõidukohinat tagaosas ning trollile iseloomulikku häält, kui kiirus juba suuremaks kasvas.

Okei, ma ei hakka siin tavapärast autoajakirjaniku mula ajama, asun kohe asja juurde.

Minu arust on elektri jõul käitatvad sõidukid sellistena, nagu neid praegu toodetakse ja turustatakse, autotöösturite hädapärane katse avalikule arvamusele minimaalselt vastu tulla - näete, me ju tegeleme elektriautodega, suuremad asjad nad ju veel ei ole, aga küll neist ajapikku midagi looma hakkab. Seniks aga ostke edasi meie äraproovitud sisepõlemismootoritega neljarattalisi - näete, me saime isegi kütsekulu 0,2 liitrit väiksemaks...

Olen korra istunud tolles Mitsubishi imeliikuris - seest jäi mulje, et see on meelega hästi ebamugavaks tehtud. Mis Kangoo Van Z.E.-sse puutub, siis olid musjöö Renault' targad insenerid võtnud tavalise automaatkäigukastiga Kangoo, sellest sisepõlemismootori välja visanud ning elektrimootori (jah, ma vaatasin kapoti alla, seal oligi klassikalise mootoriplokiga elekrimootor!) asemele aretanud.

Müügipoiss, kes kaubikuga koos proovisõidule kaasa anti, tunnistas ausalt, et känguru on neil alles teist päeva käes ja nad ise ei tea antud eksemplarist veel suurt midagi. Nii et alljärgnev virin ei pruugi olla kuigi täpne ja võib põhineda valedel eeldustel.

Aga siiski.

Mille kuradi pärast on elektriautole vaja käigukasti ja jõuülekannet? Ok, osad mootorid tahavad pöörlemiseks enam-vähem kindlat vahemiku, aga kesse keelab panna näiteks tagasilda kiiremaid ja esisilda aeglasemaid mootoreid?

Mida hekki teeb kapoti all tavaline autoaku? Et nagu kallist liitiumakust ei sa vajalikku pinget kätte? Inverterist olete kuulnud, härrased? Ja millega te toda tavalist akut õige laete? Ei jõudnud täpsemalt vaadata, aga vean kihla, et tavalise genekaga...

Mis te arvate, palju esi- ja tagalaternate halogeenid LED-idest rohkem voolu võtavad? Ega ma ka ei tea, aga jätke korra seisvale masinale lähituled peale ja vaadake, kui kiiresti need aku tühjaks tõmbavad. Et LED on kallim kui halogeen? Võrreldes aku hinnaga on see ju peenraha.

Müügipoiss rääkis ka midagi plaanidest elektriautod meie põhjamaisele kliimale paremini kohandada ja näiteks eraldi soojendi peale monteerida - et see siis kütaks kalli elektri asemel salongi diisliga. Nad peaksid seda ideed tiba edasi arendama ja hübriidautode tootjaile maha müüma. Ma nimelt ei saa siiamaani aru, miks peaks hübriidautot vedama nii sisepõlemis- kui elektrimootor. Esimene tahab ju ikka vana head sidurit, käigukasti ja jõuülekannet, mis lisaks kaalule ja keerukusele muudavad ka näiteks esisilla hapramaks ja lisavad neid punkte, mida remontida tuleb. Elektrimootori saab aga paigutada kasvõi rattarummu sisse ning jõuülekande asemel tahab ta minimaalselt üht juhet (nullfaasi juhtimisega saab ka auto metallkere hakkama). Nii et miks ei võiks too õnnetu sisepõlemismootor lihtsalt kapoti all tiksuda, elektrit genereerida ning külmal ajal kabiini soojendada? Oleks nii massin kergem kui ka sõiduulatus oluliselt suurem, kui akud tühjaks peaksid saama.

Aga ei, vaja on teha elektriautosid ikka samamoodi nagu noid vanu sisepõlemismootoriga käulasid...

3 kommentaari:

Ray D. Noper ütles ...

Muide, sa Chevy Volt'i ja Opel Ampera't oled vaadanud ? Need peaks justnimelt sinu kirjeldatud meetodil toimima, sisepõlemismootor ajab ringi generaatorit ja kogu liikumaajamine toimub elektrimootori pealt... Jubedalt kiidetakse nende poolt, kes on sõita saanud...

dr Baarmän ütles ...

No mis neist niisama internetis vahtida - Eestis neid minu teada liikvel ei ole ju.

dr Baarmän ütles ...

Ja mida kuradit GM nimetatute juures siis 1,3 miljardi eest aretas? Elektriauto leiutati ju juba sada aastat tagasi...